Arbejdsmiljøpuljen 2021-2023: Få tilskud til arbejdsmiljøet
Vil du styrke og gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejdsmiljøet i din virksomhed? Du har nu mulighed for at søge om økonomisk støtte til rådgivning og tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet i virksomheden. Læs mere om Arbejdsmiljøpuljen på denne side.
Hvad er Arbejdsmiljøpuljen?
Med Arbejdsmiljøpuljen er det muligt at søge om tilskud til projekter, der bidrager til at forebygge fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker.
Mindre virksomheder har typisk ikke samme ressourcer til at sætte ind og opprioritere arbejdsmiljøet, som store virksomheder har.
Derfor er Arbejdsmiljøpuljen målrettet små og mellemstore private virksomheder, der maksimalt har 50 ansatte, hvilke har mulighed for at søge tilskuddet.
Få dækket 80% af omkostningerne
Med tilskuddet har du mulighed for at få dækket 80% af omkostningerne i forbindelse med arbejdsmiljørelaterede projekter i virksomheden. Der er en beløbsgrænse på 500.000 pr. ansøgning, og puljen dækker projekter, der maksimalt varer i 1 år.
Arbejdsmiljøpuljen fordeles efter først-til-mølle princippet, så hvis du vil sikre dig tilskuddet, er der ingen grund til at vente med at ansøge.
Du kan søge om tilskud til nye projekter med det formål at forbedre arbejdsmiljøet i virksomheden, men du kan ikke søge om tilskud til ikke allerede igangværende indsatser. Når du udvælger projektet, skal du derfor have fokus på det forebyggende arbejde, og du skal være opmærksom på, at du først må igangsætte projektet, når du har modtaget tilsagn fra Arbejdstilsynet.
Disse indsatsområder kan du søge tilskud til
Du kan overordnet søge om tilskud til følgende indsatsområder:
· Forebyggelse af fysisk nedslidning
· Forebyggelse af psykisk nedslidning
· Forebyggelse af arbejdsulykker
· Sundhedsfremme i form af fysisk træning
· Leje og afprøvning af nye tekniske hjælpemidler
Ét projekt kan godt berøre flere af ovenstående indsatsområder.
Hvordan ansøger du?
Du ansøger om tilskud fra Arbejdsmiljøpuljen ved at udfylde et ansøgningsskema, udarbejde et budget og indsende dette samt dokumentation gennem Tilskudsportalen. Læs mere om ansøgningsproceduren og find relevante dokumenter og vejledninger her.
Få arbejdsmiljørådgivning af Evivo
Hos Evivo har vi mange års erfaring med at hjælpe virksomheder med at forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø samt styrke og udvikle arbejdsmiljøindsatser. Vi tilbyder professionel ergonomisk rådgivning med henblik på at forebygge fysisk nedslidning, og vi hjælper med at få implementeret arbejdsmiljøtiltagene på bedst mulige måde alt efter jeres udfordringer og behov. Vi kan ligeledes hjælpe med rådgivning i forbindelse af indkøb af ergonomiske produkter og inventar.
Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå en mere ergonomisk arbejdsplads.