Ergonomisk arbejdsmiljø
Vil du være med til at sikre et ergonomisk arbejdsmiljø på din arbejdsplads? Det er vigtigt at prioritere ergonomien på arbejdspladsen, hvis man vil undgå, at medarbejderne får skader og smerter. Uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, tunge løft, gentagne bevægelser og foroverbøjet ryg er nogle af de belastninger, som kan være nedslidende og skadelige for kroppen, hvis der ikke bliver taget højde for ergonomien som en vigtig del af arbejdsmiljøet.
Hos Evivo hjælper vi med at skabe bedre ergonomiske arbejdsmiljøer på de danske arbejdspladser. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker professionel ergonomisk rådgivning, som giver jer de bedst forudsætninger for at sikre et sundt arbejdsmiljø i din virksomhed både nu og i fremtiden.
Hvad er et ergonomisk arbejdsmiljø?
For at kunne definere, hvad et ergonomisk arbejdsmiljø er, kræver det, at du ved, hvad ergonomi og arbejdsmiljø dækker over. Ergonomi betyder læren om, hvordan kroppen fungerer og bevæger sig, når man udfører et arbejde. Et arbejdsmiljø er de fysiske, psykiske og sociale påvirkninger, vi bliver udsat for, når vi går på arbejde. Arbejdsmiljøet har stor betydning for vores velbefindende og trivsel på arbejdspladsen.
Et ergonomisk arbejdsmiljø kan betragtes som det, at kroppen er i stand til at udføre arbejdet, uden man får smerter eller skader i forbindelse med det. Det er altså primært en del af det fysiske arbejdsmiljø, men samtidig kan det få negative konsekvenser for det psykiske arbejdsmiljø. Ergonomiske tiltag kan bidrage til at sikre et godt arbejdsmiljø.
Hvordan sikrer man et ergonomisk arbejdsmiljø?
Der er mange ting, man kan gøre for at beskytte kroppen mod gener og sikre et bedre ergonomisk arbejdsmiljø. Når man forsøger at skabe et bedre ergonomisk arbejdsmiljø, handler det i stor grad om at se på hele arbejdspladsen og arbejdsfunktionerne.
Ergonomi handler blandt andet om at have øje for variation og blive bevidst om, hvordan forskellige variationer kan implementeres i det daglige arbejde. Arbejdspladsens inventar skal gerne kunne justeres og tilpasses kroppes anatomi, og samtidig skal der gerne være en optimal belysning på arbejdspladsen. Det er vigtigt at kortlægge, hvad det er for nogle fysiske belastninger, som den enkelte eller flere medarbejdere oplever, hvis man vil arbejde hen imod et mere ergonomisk arbejdsmiljø.
Hos Evivo tilbyder vi ergonomisk rådgivning gennem hele processen, og I får en konkret køreplan for, hvordan I skal håndtere tiltagene. Dette vil bidrage til at sikre jer optimal ergonomi på kontoret eller arbejdspladsen og derved et mere ergonomisk arbejdsmiljø. Rådgivningsprocessen består af et indledende møde, hvorefter indsatsen bliver udført på arbejdspladsen. Indsatsen bliver skriftligt dokumenteret og vil blive evalueret, når indsatsen er udført. Vi tilbyder også APV-rådgivning (arbejdspladsvurdering) og vejledning inden for indkøb af ergonomiske produkter og inventar.
Hvorfor skal man have et ergonomisk arbejdsmiljø?
Der er flere grunde til, at du bør prioritere ergonomien, hvis du vil sikre dig et godt arbejdsmiljø i din virksomhed. Hvis du får indarbejdet ergonomiske tiltag, vil det nemlig have en positiv betydning for både medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde, men også for arbejdsmiljøet og sygefraværet i virksomheden. Det minimerer ligeledes risikoen for belastninger og fysisk nedslidning af medarbejderne.
Det skal gerne være sundt og sikkert at gå på arbejde. Selvom det måske kun er en eller få medarbejdere, som har oplevet smerter eller skader i forbindelse med arbejdet, er der med stor sandsynlighed også andre medarbejdere, der arbejder under uhensigtsmæssige fysiske forhold. Derfor er det vigtigt at forebygge, at kroppen bliver belastet af et givent arbejde, hvilket gøres gennem ergonomiske arbejdsmiljøtiltag.
Kontakt os for et uforpligtende tilbud
Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om vores priser og services. Du kan enten skrive til os på marie@evivo.dk eller ringe på 25 36 72 21.
Vi glæder os til at tale med dig.